Vďaka projektu Záhrada, ktorá učí sme  v roku 2018 vytvorili:

a/ bylinkovú špirálu

b/ vyvýšené záhony na dopestovanie byliniek

c/ jazierko

d/ pocitový chodník

e/ záhon ovocných kríkov

f/ altánok

g/ kompostér

V záhrade sme  odučili  neskutočné množstvo hodín pracovných, venovaných úprave, zároveň tvorivých na dekoratívne a výtvarné  riešenie jednotlivých prvkov. Hodiny boli zamerané na vzájomnú spoluprácu a pomoc. Boli jedinečné, proste iné ako v učebni.

Odborne odučené hodiny z matematiky, slovenského jazyka, biológie, chémie, výtvarnej výchovy, výchovy umením, etickej výchovy boli iné,  boli v našej  záhrade.

jazierko: hodiny chémie, meranie pH vody, fyzikálne vlastnosti vody, filtrácia

bylinková špirála: hodiny biológie, zisťovanie podmienok na pestovanie rastlín a zdravý rast rastlín,  určovanie vegetatívnych a generatívnych orgánov rastlín

vyvýšené záhony: hodiny výtvarnej výchovy , farebnosť rastlín, význam farebnosti pre organizmy, práca s prírodným materiálom, návrhy na záhradné prvky, hodiny slovenského jazyka, opis, čítanie s porozumením

altánok: hodiny matematiky, zlomky, percentá, výpočty, grafické spracovanie informácií, výpočty, prepočty množstva materiálov a ceny, hodiny informatiky, grafické  návrhy prvkov, plán práce v záhrade.

Za najväčší úspech považujeme vybudovanie záhrady  za 7 mesiacov. Premenu plochy, ktorá nemala využitie na plochu bez chémie, na pestovanie byliniek a relaxáciu. Dokázali sme prepojiť zapojenie študentov, rodičov, starých rodičov, nepedagogických  pracovníkov. Získali sme finančné prostriedky zo školy a materiál od rodičov. A u niektorých študentov obrovský záujem o záhradu a hlavne ich pomoc pri fyzickej práci  počas vyučovania aj mimo neho. Zapojenie sa do brigád na dobudovanie záhrady. Zároveň postupné zvyšovanie zručnosti  pri práci s materiálom u najmladších študentov a ich nadšenie  pracovať s pracovnými  nástrojmi.

Najúžasnejšie  v  projekte je asi to , že robíte niečo, čo žiaci nerobia na hodinách v učebni, spoznávate u študentov aj ich manuálne zručnosti , technické a pracovné schopnosti. Mnohí  z nich nás prekvapili. Mnohí boli príkladom aj pre nás, ťahali nás a nevzdávali sa pri problémoch, ktoré sa vyskytli. Netreba sa vzdávať keď sa niečo  nedarí.

Výroky študentov k novej záhrade:

„To nedáme, na zarovnanie povrchu jedine traktor, máte niekto doma traktor?“ 🙂

Čo hovorili kolegovia:

„ Zasa sú na záhrade a neučia sa.“

„ Kde je? Určite je na záhrade.“