Vďaka projektu Záhrada, ktorá učí sme v roku 2018 vytvorili:
a/ bylinkovú špirálu
b/ vyvýšené záhony na dopestovanie byliniek
c/ jazierko
d/ pocitový chodník
e/ záhon ovocných kríkov
f/ altánok
g/ kompostér
V záhrade sme odučili neskutočné množstvo hodín pracovných, venovaných úprave, zároveň tvorivých na dekoratívne a výtvarné riešenie jednotlivých prvkov. Hodiny boli zamerané na vzájomnú spoluprácu a pomoc. Boli jedinečné, proste iné ako v učebni.
Odborne odučené hodiny z matematiky, slovenského jazyka, biológie, chémie, výtvarnej výchovy, výchovy umením, etickej výchovy boli iné, boli v našej záhrade.
jazierko: hodiny chémie, meranie pH vody, fyzikálne vlastnosti vody, filtrácia
bylinková špirála: hodiny biológie, zisťovanie podmienok na pestovanie rastlín a zdravý rast rastlín, určovanie vegetatívnych a generatívnych orgánov rastlín
vyvýšené záhony: hodiny výtvarnej výchovy , farebnosť rastlín, význam farebnosti pre organizmy, práca s prírodným materiálom, návrhy na záhradné prvky, hodiny slovenského jazyka, opis, čítanie s porozumením
altánok: hodiny matematiky, zlomky, percentá, výpočty, grafické spracovanie informácií, výpočty, prepočty množstva materiálov a ceny, hodiny informatiky, grafické návrhy prvkov, plán práce v záhrade.
Za najväčší úspech považujeme vybudovanie záhrady za 7 mesiacov. Premenu plochy, ktorá nemala využitie na plochu bez chémie, na pestovanie byliniek a relaxáciu. Dokázali sme prepojiť zapojenie študentov, rodičov, starých rodičov, nepedagogických pracovníkov. Získali sme finančné prostriedky zo školy a materiál od rodičov. A u niektorých študentov obrovský záujem o záhradu a hlavne ich pomoc pri fyzickej práci počas vyučovania aj mimo neho. Zapojenie sa do brigád na dobudovanie záhrady. Zároveň postupné zvyšovanie zručnosti pri práci s materiálom u najmladších študentov a ich nadšenie pracovať s pracovnými nástrojmi.
Najúžasnejšie v projekte je asi to , že robíte niečo, čo žiaci nerobia na hodinách v učebni, spoznávate u študentov aj ich manuálne zručnosti , technické a pracovné schopnosti. Mnohí z nich nás prekvapili. Mnohí boli príkladom aj pre nás, ťahali nás a nevzdávali sa pri problémoch, ktoré sa vyskytli. Netreba sa vzdávať keď sa niečo nedarí.
Výroky študentov k novej záhrade:
„To nedáme, na zarovnanie povrchu jedine traktor, máte niekto doma traktor?“ 🙂
Čo hovorili kolegovia:
„ Zasa sú na záhrade a neučia sa.“
„ Kde je? Určite je na záhrade.“