NAMETY

Čo môžete robiť počas vyučovania so žiakmi v školskej záhrade? Inšpirujte sa aj nasledujúcimi aktivitami. Aktivita sa zobrazí po kliknutí na jej názov.

Mnoho ďalších aktivít nájdete v metodickej príručke Záhrada, ktorá učí, ktorú si môžete stiahnuť na úvodnej stránke.

Percentá na záhrade

Zasejme obilie a každý deň/týždeň merajme výšku stebla. Môžeme merať aj viacero stebiel, ktoré si dopredu označíme a zároveň tak riešiť štatistické veličiny ako modus, medián a priemer. Do tabuľky si značme výšku stebiel a dátum. Keď sa 3 dni za sebou nebude už výška stebla meniť, znamená to, že rastlina prestala rásť. Keď sa tak stane, konečnú výšku považujme za 100 %. S údajmi potom ďalej pracujme – zisťujme, kedy mala rastlina 10, 20, 50 % svojej konečnej výšky. Dáta môžeme spracovať aj pomocou počítača.

 

Takisto môžeme pracovať s rozmermi či váhou najrôznejších plodov (tekvica, jablko), s listami (chren, rebarbora, fazuľa), stonkami (slnečnica, špenát, kukurica) či s počtom kvetov (paprika, paradajky, šarlátová fazuľa, hrach).

Rôzne plody môžeme vysušiť a zistiť tak, koľko percent vody obsahujú. Pred sušením plody zvážime, necháme vyschnúť a potom znovu odvážime. Takto zistíme, koľko vody plod obsahoval. Sušíme v sušičke, na radiátore, v rúre, v tieni či na slnku.

Percentá nájdeme aj inde: koľko percent semien, ktoré sme zasadili, nám vyklíčilo? Koľko váži najväčšia tekvica a koľko percent jej váhy vážia ostatné tekvice? Koľko percent (alebo promile) ďateliny sa stane štvorlístkom? Koľko percent kapusty nám zožrali slimáky?

 

 

 

Moje miesto

Celoročná aktivita, ktorej cieľom je spoznať a uvedomiť si zmeny v prírode. Každý žiak si na začiatku školského alebo kalendárneho roka nájde v školskej záhrade jedno miesto, ktoré ho priťahuje a páči sa mu. Toto miesto bude "jeho miestom" počas celého roka. Žiaci budú pravidelne sledovať zmeny prírody na svojom mieste, môžu ich zaznamenávať pomocou fotografií alebo zápiskov. Túto aktivitu môžeme prepojiť s vyučovaním prírodopisu alebo biológie.

Na túto aktivitu je vhodné vybrať také priestory, na ktorých "to žije" - priestory s jazierkom, záhonmi, divým kútikom a pod.. Žiaci môžu byť takto veľmi pozitívne prekvapení, keď na mieste ničoho vyrastie rastlinka vysoká takmer 2 metre v rekordnom čase, či keď sa v zdanlivo prázdnom jazierku objavia malé žabky.

Naozajstné vedecké experimenty

Záhrada nás vie naučiť naozaj experimentovať.

Jednoduchšou variantou experimentu môže byť pokus s mrkvami - zasaďme do väčších kochlíkov mrkvu desaťkrát, vždy v iných podmienkach. Niektoré mrkvy dostanú piesčitú pôdu, iné s prímesou kamienkov, niektoré dajme do tieňa, iné na slnko. Niektoré dostanú humus, iné len vodu. Zaznačme si, v akých podmienkach ktorá mrkva rastie a porovnávajme, ako sa im darí a od čoho to závisí.

Zložitejšou verziou experimentu je už experimentovanie s kontrolnými skupinami. Na toto je vhodná napríklad cibuľa. Založme si hriadky s cibuľou - jednu hriadku môžeme pravidelne polievať a hnojiť/mulčovať, inú polievajme menej. K niektorej hriadke môžeme vysadiť napríklad kôpor či iné bylinky, ktoré odpudzujú škodcov. Nezabudnime vysadiť aj kontrolné hriadky, teda hriadky, na ktorých tieto opatrenia robiť nebudeme, aby nám slúžili ako referenčné hriadky.

Uvarí kompost vajíčko?

Aká teplota je v komposte? Keď vysvetlíme žiakom, ako funguje kompost, bude dobré, ak si to overia aj na vlastnej koži. Nech opatrne priložia ruku ku kompostu - cítia teplo? A čo si myslia, je to teplo dostatočné na to, aby sa v ňom uvarilo vajíčko? Nechajme ich tipovať a potom vložme surové vajíčko do kompostu. Vráťme sa k nemu po niekoľkých hodinách alebo na druhý deň - bude vajíčko uvarené?

Fialový zemiak

Táto aktivita je nazvaná po fialovom zemiaku, ktorý je tradičnou, no už zabudnutou odrodou zemiaku v Nórsku. Máme aj my na Slovensku nejaký druh zeleniny, ktorý má mnoho odrôd? V obchode nájdeme vždy len jednu-dve odrody, no nebojme sa spoznať aj ostatné. Zožeňme si semiačka starých odrôd zemiakov, mrkvy, redkvičiek (napríklad v génovej banke) a zasaďme ich. Keď nám vyrastú, urobme najskôr výstavu a potom ochutnávku.

Záhrada a time manažment

Môže záhrada naučiť projektovému manažmentu alebo time manažmentu? Samozrejme. Predsa potrebujeme naplánovať, čo kedy budeme robiť, čo na to potrebujeme, musíme si vedieť správne rozvrhnúť čas, priestor, prostriedky... Urobme tieto plány spoločne so žiakmi alebo im ich zadajme ako projekt. Záhrada je krásnou ukážkou toho, ako prejsť od nápadu cez plán až ku realizácii.

Cudzie jazyky na záhrade

Aj výučba cudzích jazykov má svoje miesto na záhrade. Ku všetkým rastlinám a prvkom, ktoré sa v záhrade nachádzajú, vyrobme ceduľky vo viacerých cudzích jazykoch. Doplňme aj jazyky, ktoré sa na škole neučia, možno vzbudíme v žiakoch záujem aj o tieto jazyky :).